L’any dels tintinaires, Hergé i l’art

tintin.jpgEl centenari del naixement del dibuixant belga Hergé, que té lloc aquest 2007, ha posat de nou en òrbita als tintinòlegs i tintinòfils que tenen enguany feina extra. Una de les grans cites ha estat la del Centre Georges Pompidou de París que ha permès redescobrir el geni gràfic d’un artista de nom Georges Remi que va adoptar el pseudònim de les inicials del seu nom i cognom a la inversa. L’exposició s’ha centrat a descobrir noves curiositats d’un dels còmics més famosos de la història, així hem sabut per exemple que el fox terrier Milú primer havia de ser un gat, que el reporter Tintín escriu un sol article en tota la sèrie de còmics, que arribà a la Lluna abans que es digués allò de “un petit pas per l’home però un gran pas per la humanitat” o que la Castafiore és l’única dona present en l’univers Tintín. Altres cites ineludibles d’aquest Any Hergé són el gran mural de l’Estació del Midi de Brussel·les – que gaudeix d’un dels millors museus del còmic d’Europa -, l’obra de teatre que s’estrenarà a Londres, la pel·lícula que prepara Steven Spielberg pel 2009, o l’exposició de cotxes de Tintín al Saló de l’Automòbil del proper mes de maig a Barcelona. Sens dubte, però, una de les parades obligatòries és l’exposició Tintín en el món d’Hergé a la Fundació Caixa Girona – Fontana d’Or on es presenta una selecció acurada de més de 400 obres de la col·lecció de Jordi Tardà, una de les més completes del món del reporter meitat Sherlock Holmes, meitat boy scout. Destacar com a la mateixa exposició Hergé se’ns redescobreix no només com a dibuixant de còmics sinó com a un creador en paral·lel, amb una obra directament relacionada amb el món del cinema i l’expressió artística en general. Sabem, per exemple, que fou un apassionat de les pel·lícules de Hitchcock i dels thrillers, i també que va ser col·leccionista habitual de les galeries d’art de Brussel·les, fins al punt que arribà a afirmar “no podria viure, em sembla, sense pintura al meu voltant”. Tal i com s’explica en el catàleg i en el recull de peces de l’exposició gironina, el darrer guió inacabat d’Hergé es deia Tintín i l’Art-Alfa, una aventura sobre el món de les galeries, les obres i els artistes amb un guió que constatava la necessitat de l’autor de fer ressorgir des del còmic altres coneixements transversals, per tal d’arrodonir l’artisticitat d’un gènere que molts ja han qualificat com el novè art.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: